3
Aug
Gezonde trend speelt Buysman Kruiden in de kaart

Buysman Kruiden in Andijk won dit voorjaar de Gezonde Korte Ketens award 2017, een prijs voor telers die leveren aan zorginstellingen. Tot concrete leveringen kwam het nog niet. 'Maar we hebben het tij mee', stelt Paul Buysman.

Er leven nog wat vooroordelen over het gebruik van verse kruiden in de keuken, weet Paul Buysman van Buysman Kruiden in Andijk. 'Aan ons de taak om die weg te nemen. Allereerst zijn onze potkruiden in verhouding zeker niet duurder dan gesneden kruiden. Ook zijn ze verser, waardoor ze meer vitaminen, mineralen en smaak bevatten. Dat maakt ze uitermate geschikt om het zoutgebruik terug te dringen.'

Het assortiment van Buysman Kruiden telt inmiddels tien verschillende kruiden, waarvan basilicum de grootste is. Sinds 1997 timmert het familiebedrijf serieus aan de weg met het dan voor Nederland nog betrekkelijk nieuwe gewas. In het begin als bijproduct naast bloemkool, tot dan toe de hoofdteelt van de broers Lowie, Jos, Piet en neef Vok Buysman. Naast basilicum zijn nu peterselie, koriander, munt en bieslook de grotere gewassen, aangevuld met kleinere teelten als tijm, Zwiterse munt, citroenbasilicum, chocolademunt en notenkruid.

Bieslook

De eerste ervaringen dateren van medio jaren tachtig. Piet Buysman kan het zich nog helder voor de geest halen. 'We hadden in het Duitse Papenburg, het epicentrum van de bieslook, gezien hoe voortvarend ze het daar aanpakten. Zelf zochten we nog iets om de rustige wintermaanden door te komen, als we geen kool sneden. Dat jaar hebben we zelf ook een hoek ingezaaid', vertelt hij.

We zijn kritisch, vooral ook op onszelf en zoeken steeds naar verbeterpunten - Paul Buysman

'Op zich kwam het gewas aardig op, maar de rest wilde het eigenlijk liever omploegen. 'Wat ik zaai, wil ik ook oogsten', heb ik gezegd en vervolgens heb ik in de kantine een hoek vrijgemaakt om het spulletje in potten over te zetten. We hebben er wat tl-bakken boven gemonteerd en waarachtig, het spul begon te groeien.' 

Lacherig

Eerst werd er nog wat lacherig over gedaan, maar toen het gewas gaandeweg het teeltproces goed aansloeg, pakten de Buysmannen toch door. Ze bouwden een kleine kas en langzaam breidde het areaal uit. Een contract met Albert Heijn zorgde een jaar later voor de grote ommezwaai. 'Toen durfden we het aan. Al moet ik ook toegeven dat we onze rug met de kool ook aardig begonnen te voelen', lacht Piet Buysman.

Die grap typeert de nuchtere en doortastende aanpak van de familie, weet Paul Buysman, die het bedrijf op termijn overneemt met zijn neven Erik, Mark en Jeroen. 'We zijn stukje bij beetje groter geworden. Gewoon vooral door te doen en niet bang te zijn om te experimenteren en eens tegen een misser aan te lopen. Zo zijn we blijven innoveren. De ene keer met ledverlichting, de andere keer met diffuse ramen of een eigen webshop.'

Hechte band

Een andere succesfactor is de hechte onderlinge band. 'Natuurlijk hebben we wel eens een verschil van inzicht, maar dat leidt nooit tot grote ruzies. Ook de meeste neefjes en nichtjes willen hier graag aan de slag. Dat zorgt voor saamhorigheid. Zo groeit iedereen er vanzelf in en ontdekt zijn of haar sterke punten', vertelt Paul Buysman die zich vooral bezighoudt met de klimaatbeheersing en de handelscontacten.

De ondernemer maakte na zijn studie een uitstapje naar de detailhandel. Die ervaring helpt hem nu in de gesprekken met potentiële afnemers. De nieuwe groot formaat gekleurde potten zijn zo'n trend, waarop Buysman probeert in te spelen. 'Lokale tuincentra als Ranzijn en De Boet zijn zeker geïnteresseerd. Daarnaast proberen we de onlineverkoop te ontwikkelen. Er liggen echt nog volop kansen om het sterke fundament dat onze ouders hebben gelegd nog verder te verstevigen.'

Pionieren

Niet dat vader en de ooms al uitkijken naar hun pensioen, voegt Paul Buysman er gelijk aan toe. 'Daarvoor zijn ze nog veel te begaan met de zaak. Hoewel ze ons ook heel vrij laten om dingen uit te proberen. Misschien is dat wel de grootste kracht van ons bedrijf. De ruimte die zijzelf hebben genomen om te pionieren, gunnen ze ons ook. Daardoor krijgen we volop de kans om ons verder te ontwikkelen.'

Kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij de leidende principes. 'Ook daar waren onze vaders al voorlopers in. We zijn kritisch, vooral ook op onszelf en zoeken steeds naar verbeterpunten. Daarnaast zijn we zuinig op het milieu. We gebruiken geen gewasbeschermingsmiddelen, recirculeren al het water en proberen zo energieneutraal mogelijk te produceren.'

Kentering

Gezondheid is een nieuw aspect, waarmee Buysman zich in de toekomst meer profileert. 'Wel moeten mensen daar in de keuken mee durven experimenteren. In Nederland staat dat nog in de kinderschoenen, maar we zien een kentering. Steeds meer zorgcentra gaan voor vers en in deze streek werken ze aan korte ketens. Wij hebben wat dat betreft het tij mee.'

Bron: Nieuwe Oogst 

Plaats een reactie