Tulip Trade Event deels virtueel

17 maart 2020
tulpen

Een aantal deelnemers van het Tulip Trade Event is creatief en laat haar assortiment toch zien de komende dagen. Zo gaat bijvoorbeeld Jan de Wit en Zonen de komende dagen werken met livestreams op Facebook.

Omdat de tulpen toch allemaal mooi op het bedrijf staan, brengt Jan de Wit en Zonen het Tulip Trade Event dit keer maar naar de geïnteresseerden toe, zo licht directeur Marcel Fit toe. “Ookal was het Tulip Trade Event wel doorgegaan, dan hadden we dit ook gedaan. We merkten namelijk eind vorige week al dat klanten schrik hadden om te komen uit angst bij terugkeer in quarantaine te moeten.”

Livestreams

Het bedrijf uit Bovenkarspel gaat deze week 6 keer live op haar Facebookpagina voor een Q&A. Dat is op woensdag 18, donderdag 19 en vrijdag 20 maart in de ochtend tussen 09:00 en 10:00 uur en 's middags tussen 16:00 en 17:00 uur (Nederlandse tijd). Tijdens deze livestreams kunnen klanten vragen stellen over het telen van tulpen, over soorten, enzovoort. De vragen zullen dan live beantwoord worden in Nederlands, Engels, Duits, Russisch, Oekraïens en Pools. Ook worden er filmpjes gemaakt van de tentoongestelde tulpensoorten. Marcel: “Die zetten we weer op Facebook en Youtube én ook op onze eigen site want in China kunnen ze niet bij Facebook en Youtube.” Ook wordt een timelaps gemaakt van het opzetten van de show, zegt Fit.

Hij vervolgt: “We wilden echt graag iets doen. Alles staat hier. Zonde als dat niet wordt uitgevent. We horen namelijk dat er veel interesse is vanuit het Oostblok. Het is voor kopers natuurlijk ook een hele teleurstelling dat ze niet kunnen komen. Ze hebben daar een goede Internationale Vrouwendag gehad en hebben er goed geld verdiend.”

Assortiment mooi vastleggen

P. Aker Flowerbulbs geeft aan een filmpje te maken, net als Bot Flowerbulbs. Evert Bot daarover: "We moeten wat. We gaan social media inzetten en gaan klanten ons mooie assortiment mailen." Borst Bloembollen gaat ook zeker mooie foto's maken, aldus Patrick Blijleven, verkoper bollen. "Het idee is om daar een filmreportage van te maken. Via de Tulip Trade Event-adressenlijst gaan we die dan delen en sturen we dit naar kwekers."

'Deur op een kier'

Blijleven geeft aan dat Nederlandse kwekers en handelaren de show wel kunnen bezoeken. "Onze showruimte is afgezonderd van het bedrijf en heeft een aparte in- en uitgang. Zelf lopen we er als verkoop niet, maar we willen geïnteresseerden wel in de gelegenheid stellen de showruimte te bezoeken. Dus eigenlijk staat de deur bij ons op een kier." 

Afgeraden om te komen

Norman Cools van VWS Flowerbulbs geeft aan dat er ook veel foto's gemaakt zullen worden en die zullen via social media worden gedeeld. "Die vraag krijgen we namelijk ook vanuit de handel." Cools raadt handel en kwekers zeker af om naar de show op zijn bedrijf te komen kijken. "Als er toch iemand plompverloren voor onze gesloten poort staat, dan kan het zijn dat we een uitzondering maken en die nog wel even binnen laten kijken. Maar dat is een kwestie van alleen een rondje moeten maken en klaar is kees."

Bron: Greenity 17 maart