Go Go Greenhouse heeft als doel het imago van de glastuinbouw te verbeteren, door jongeren een completer beeld te schetsen van wat de sector inhoudt. Bedrijven leren zich presenteren aan jongeren om een positief beeld te creëren ten aanzien van de glastuinbouw. Dit moet bijdragen aan de instroom van voldoende personeel in de sector.
Nu ook in Noord-Holland Noord
Onderzoek laat zien dat veel jongeren de sector verlaten en niet meer terugkomen. Een gemiste kans! De reden blijkt in veel gevallen een eenzijdig beeld van wat de sector te bieden heeft. Dit terwijl er juist door onder andere schaalvergroting, specialisatie en internationalisering een enorme diversiteit aan nieuwe functies is.
Het project ging een paar jaar geleden van start in het Westland en breidt nu stapsgewijs uit naar andere regio’s. Ondernemers die meedoen, krijgen een breed pakket aan instrumenten aangereikt, variërend van een kant en klare presentaties en folders om de campagne bekend te maken tot en met workshops waarbij de ondernemer de belevingswereld van jeugd leert begrijpen en tools krijgt aangereikt om daarmee om te gaan.
Uitzendkrachten en vaste medewerkers
De ervaring leert dat de workshops een goed vertrekpunt zijn en de juiste basis bieden voor deelname aan Go Go Greenhouse. Ondernemers doen hier al veel relevante inzichten op. ‘Ik noem zaterdagochtend vaak sluitpost, maar vanaf nu noem ik deze dag een feestdag. Dat is voor de scholieren een veel leukere benadering!’, reageert bijvoorbeeld een deelnemer aan een van de vorige workshops. Anderen benadrukken de laagdrempeligheid van de workshops. De bijeenkomsten inspireerden hen zelfs om de aangeboden handvatten ook toe te passen op (de omgang met) uitzendkrachten en vaste medewerkers.
Nieuwsgierig?
Ondernemers die nieuwsgierig zijn hoe Go Go Greenhouse voor hun kan werken, kunnen een berichtje sturen naar: GoGoGreenhouse@GlastuinbouwNederland.nl.