25
Okt
Wat we leerden op het event FICA goes DATA

Een evenement over data, op drie inspirerende en innoverende locaties. We hebben het over FICA goes DATA dat plaatsvond op 8 oktober. FICA (Food Innovation Community Amsterdam) organiseerde dit evenement voor studenten, docenten en ondernemers. In dit artikel delen we onze drie learnings.

Learning 1: Testen met data hoeft niet lang te duren!

Thomas Heeg van Growth Tribe (Growth Hacking Academy) nam ons mee in de wonderwereld van Growth hacking. Growth hacking is een nieuw vakgebied, gerelateerd aan marketing. Het is een combinatie van marketing, dataverwerking en technologie. Een growth hacker voert op procesmatige wijze experimenten uit op basis van data. Thomas liet met een duidelijk voorbeeld zien hoe growth hacking in zijn werk gaat. “Bij een homepagina van een bedrijf moet het in één opslag duidelijk zijn wat voor diensten of producten het bedrijf aanbiedt”, aldus Thomas. Hoe je dit kunt testen? Met data! Door gewoonweg een homepagina voor 5 seconde aan mensen te laten zien en te vragen om wat voor bedrijf/website het gaat. Vervolgens optimaliseer je de website en doe je deze test opnieuw. Het lijkt misschien veel werk, maar het doen van dit testje duurt ongeveer 15 minuten. Zo zie je maar hoe simpel en gemakkelijk je data kunt inzetten. Een kind kan de was doen! 

Learning 2: MKB’ers beschikken over veel data, maar het gebruik ervan blijft achter

Veel ondernemers genereren data, maar hebben weinig kennis of financiële middelen om deze data werkelijk te gebruiken. MKB Digital Workspace is gestart om ondernemers hierbij te helpen. Het is een werkplaats voor MKB-bedrijven waar ondernemers met behulp van studenten waarde uit hun data halen. Dit is een initiatief van ACE Incubator (Amsterdam Center for Entrepreneurship). Ellen Spithoven van ACE Incubator geeft een voorbeeld: “Dankzij slimme data kan bijvoorbeeld een bakker, op basis van de weersverwachting, beter inschatten hoeveel personeel ze moeten inplannen op de werkvloer.” Met data krijg je meer grip op externe factoren die van belang zijn voor de drukte bij een bakker. Hierdoor kan een bakker bij slecht weer of treinen die uitvallen bijvoorbeeld besluiten om minder croissants te bakken en minder personeel in te zetten. MKB Digital Workspace biedt ondernemers ondersteuning bij het juist inzetten van hun data. Ellen: “Wij beginnen altijd met de vraag: wat wil je bereiken met data?” De studenten en docenten binnen MKB Digital Workspace bepalen waar de ondernemer staat (0-meting) en ondersteunen hem/haar vervolgens met zijn doelstelling. Bijvoorbeeld efficiënter werken door het gericht gebruiken van data. Of door de ondernemer beter in te laten inspelen op marktkansen en trends door data te vergaren én analyseren. De mogelijkheden zijn zo divers als het MKB-ondernemers landschap!

Learning 3: Bij Codam leren studenten coderen en programmeren op een bijzondere manier

Codam is de beste codeer- en programmeerschool ter wereld. Met hun innoverende leersysteem doen ze het totaal anders dan je van een school gewend bent. Zo heb je geen vooropleiding nodig, betaal je geen collegegeld, heb je geen rooster én zijn er geen docenten. Codam hanteert een nieuwe vorm van leren en wil daarmee andere scholen inspireren. Studenten leren van elkaar en zijn samen met de stof bezig. Er is niemand die vertelt wat studenten moeten doen, zodat ze zelf blijven proberen en zelf beslissen welke kant ze opgaan. De kwaliteit van de opdrachten wordt door medestudenten beoordeeld. Dit doen zij met behulp van een ingestelde schaal. “Onze studenten ontvangen geen diploma. Een diploma wijst erop dat je bent uitgeleerd, maar ook na Codam gaat het leerproces verder”, aldus Lucas Vonk van Codam. We werden geïnspireerd door de interessante denkwijze en het bijzondere leersysteem van Codam. 

FICA

Door de groeiende wereldbevolking, oprukkende verstedelijking en de wereldwijd toenemende welvaart is innovatie binnen de food sector belangrijk. Food-bedrijven zijn vaak op zoek naar de creativiteit die daarvoor nodig is. FICA stimuleert bedrijven om samen te werken met studenten om vernieuwende antwoorden te vinden op foodvraagstukken.

Plaats een reactie