Met haar baan als junior productmanager bij Vezet én met start-up Bonborange blijven er voor Anique weinig lege plekjes in haar agenda over. “Helemaal niet erg”, aldus de 25-jarige Anique van Tol. “Ik doe zoveel leuke dingen, dat zie ik niet als werk.” Eerder volgde ze de opleiding Food Health & Innovation  (de huidige opleiding Voeding en Voorlichting) op het Clusius College, gevolgd door de hbo-studie Food Commerce Technology bij Inholland .

Tussendoor werkte Anique nog een poos bij het Amerikaanse Heartland FPG, een bedrijf dat onder andere zoetstoffen produceert. Ze was verantwoordelijk voor het uitwerken en implementeren van kwaliteitssystemen, in de (toendertijd) nieuw gebouwde fabriek te Amsterdam. Met haar enthousiasme voor de foodsector zou ze ongetwijfeld bij elk bedrijf meer dan welkom zijn. Anique: “Op m’n vijftiende koos ik heel bewust voor deze mbo-opleiding richting de foodsector. De studie was nieuw, veelzijdig en creatief. Voedsel is ook iets dat letterlijk dicht bij je staat. We hebben allemaal eten nodig en we eten het liefst dingen die we lekker vinden. Het is ontzettend leuk om daar mee bezig te zijn. Wat willen mensen? Wat is gezond? Wat kiezen consumenten als ze voor het schap staan?”

Als productmanager werkt Anique onder andere aan briefings richting het productontwikkelingsteam dat nieuwe producten ontwikkelt. “We doen dat bijvoorbeeld op basis van consumentenonderzoek, ​trends in de markt of een vraag vanuit de klant. Zo is er nu een vraag naar vernieuwing van het schap met kant-en-klare salades voor supermarkten.  Het commerciële team kijkt dan samen met de klant welke salades er eventueel toegevoegd kunnen worden, of aangepast. Daarbij kijken we ook naar de favorieten: die blijven natuurlijk. Soms gaat zo’n proces heel snel, dan liggen er binnen een paar weken nieuwe producten in het schap.”

Bonborange
Vanuit een schoolopdracht in de Fica community is het bedrijf Bonborange ontstaan. “In eerste instantie een studentenonderneming, maar ondertussen zijn we allemaal afgestudeerd en het bedrijf gaat door. Het concept van Bonborange is gebaseerd op het tegengaan van voedselverspilling, in dit geval door te kijken naar wat je kunt doen met schillen van sinaasappels. Er worden jaarlijks duizenden vrachtwagens aan schillen weggegooid. We zijn als groep letterlijk de keuken in gedoken om te ontdekken wat er mogelijk was. Daar kwam de basis van sinaasappelgelei uit. Verpakt in een jasje van pure chocolade worden het -de naam zegt het al- heerlijke bonbons. Met dit project hebben we zelfs de Wij Inholland award 2020 gewonnen, dat gaf een grote boost. We halen de schillen op bij supermarkten en horecagelegenheden. Het mooiste zou zijn als de bonbons ook weer op die plekken verkrijgbaar zijn: je haalt afvalt op en brengt er een smaakvol product voor terug. We werken nu aan doorontwikkeling van de bonbons én we proberen andere producten uit, zoals kerstkransjes, orange flips en luxe chocoladeletters. Daarnaast werken we aan verkooplocaties – ze zijn wel al online verkrijgbaar. Er is ook interesse voor samenwerking vanuit verschillende partijen, dus we gaan vol enthousiasme verder!”

Meer nieuws

ZZK

Gezamenlijk initiatief: Zoet Zout Knooppunt (ZZK)

Samen met het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en drinkwaterbedrijf PWN heeft de...

Dag van de Tulp bloemenshow gaat digitaal

22 januari; de dag dat normaliter de Dag van de Tulp georganiseerd zou worden, de eerste...

Crisisorganisatie Tuinbouw over het algemeen tevreden over maatregelenpakket, nog steeds bedrijven tussen wal en schip

Het gisteren gepresenteerde pakket aan steunmaatregelen zal een groot aantal bedrijven in de...