Foodportret: Renee Boerefijn

3 juni 2020
Foodportret: Bunge Loders Croklaan

Renee Boerefijn is verantwoordelijk voor innovatie bij Bunge Loders Croklaan (van Crok & Laan). Het bedrijf levert speciale oliën en vetten voor met name de chocolade- en bakkerij-industrie, als ook zaadoliën voor hartige levensmiddelen. Het bedrijf is al sinds 1891 gevestigd in Wormerveer.

Balanceren tussen gezond en lekker

Renée: “Wij balanceren in ons bedrijf tussen gezond en lekker. Dat is een grote  uitdaging, omdat vet het meest calorierijke deel van voeding is én altijd de smaak maakt.  Sinds 2017 weten we pas dat vet neutraal is voor de gezondheid en verzadigd vet helpt tegen hart- en vaatziekten, in tegenstelling tot suikers en zetmelen. Vet maakt eten lekker en daarom willen we soms teveel. Gezond eten heeft vaak weinig smaak. Een beetje vet helpt dan: door bijvoorbeeld groente even te wokken of een dressing door een salade te doen. "

Innovatie: suikerverlaging door vet

"Gezond eten is variatie en matiging; dat geldt ook voor vet.  De eigenschap dat vet lekker maakt gebruiken we nu om suikerverlaging te bereiken met onze laatste innovatie: Sweetolin®. Dit is een soort vet dat je kunt gebruiken in bijvoorbeeld chocolade om met 50% minder suiker dezelfde beleving te bieden. Vorig jaar hebben we ook nog speciale plantaardige vetten voor vegetarische burgers gelanceerd.”

Op zoek naar talent

"Technisch talent hebben we uiteindelijk helemaal uit Egypte en Brunei gehaald. Na een (virtuele) reis om de wereld, op zoek naar technisch talent, kwamen we uiteindelijk weer bij onszelf uit: de vijver was leeg.

Dit was de aanleiding om in 2016 samen met lector Health & Food Feike van der Leij, Hans Huibers (NMK Esbaco) en Ciska Pouw, de handen in elkaar te slaan om de Food Innovation Community Amsterdam; FICA, op te richten. FICA helpt stagiairs een plek te vinden bij bedrijven, brengt bedrijven bij elkaar door middel van de studenten.

In 2019 is NH Food van start gegaan en hebben we ons daarbij aangesloten. Het programma richt zich onder andere op onderwijsvernieuwing vanuit de FICA gedachte: mensen blijven leren, bedrijven ontwikkelen en groeien.

Bij NH Food ben ik lid van de stuurgroep. Ik zet mij graag in voor de industrie en het onderwijs. Behalve creatief en kundig technisch talent uit hbo en mbo, hebben we ook frisse ideeën en kenniscirculatie nodig, zodat het onderwijs bij de tijd blijft.  We hebben een gezonde omgeving nodig met kleine en grote bedrijven, zodat mensen leuk werk hebben en blijven leren. Dat is belangrijk voor innovatie: vrijheid en ruimte.  Een baan is niet voor het leven, mensen moeten kunnen uitstappen en instappen, een tijdje voor zichzelf werken, of in loondienst. Flexibiliteit gaat niet ten koste van zekerheid als je weet dat je altijd verder kunt leren en zo brood op de plank houdt.  Daar moet het onderwijs zich op inrichten, bijvoorbeeld met vervolgonderwijs.

Trots mogen we zijn op de prachtige food-technologiehal bij het Clusius College, waar studenten voedingsproducten maken. Eén van onze ideeën is om deze producten te verkopen aan consumenten om zo te leren wat mensen lekker vinden en wat ze dit waard is.  De ervaring dat je iets kunt maken en dat je daarmee geld kunt verdienen is fundamenteel voor zelfvertrouwen en flexibiliteit, voor gevoel voor waarde, van jezelf en je product. Dit is vooral een kwestie van doen. Echt heel leuk, altijd leerzaam en ook nog nuttig.  Het is geweldig dat docenten zich hierin willen ontwikkelen.  Onze wereld verandert snel en we moeten ons steeds aanpassen. Leerlingen moeten van school komen met de wil om te blijven leren. Voor hun toekomst en die van de industrie, of ze daar nu gaan werken of niet."

Iedereen is belangrijk voor ons succes

"Innovatie begint met luisteren naar en nadenken met de klant. Wat heeft de klant nodig en hoe kunnen wij met onze mogelijkheden daarin helpen? Een concept ontstaat door de combinatie van behoefte en mogelijkheden. Wij hebben goed contact met boeren, kwekers en handelaren die ons vruchten en ruwe olie verkopen. Daarnaast hebben we een sterke logistiek die de producten van de bron via onze fabriek naar de klant brengt.  We zijn goed in technologie om veel verschillende producten te kunnen maken.  Het spannende van ons bedrijf is dat alle afdelingen als een klokje samenwerken omdat we op enorme schaal een vers (kort houdbaar) product maken: iedereen is belangrijk voor ons succes.  Onze grondstof is een natuurproduct, de kwaliteit is afhankelijk van het seizoen. Ook heeft onze markt seizoenen, denk maar aan de paaseieren in het voorjaar en de plantenburgers op de barbecue in de zomer. Dat maakt ons werk gevariëerd en boeiend."