6
Jun
Grote belangstelling voor masterclass Trends in Voeding

Op woensdag 29 mei werd op Clusius College in Alkmaar de masterclass Trends in Voeding gehouden. Het atrium was goed gevuld met belangstellenden uit het bedrijfsleven en met studenten van de opleidingen Voeding & Voorlichting en Voeding en Technologie van het Clusius College.

De middag werd gestart met de presentatie van Gaby Herweijer, diëtist, gezondheidswetenschapper, HBO docent en mede-auteur van Eet als een expert.  Zij sprak over trends in voeding en wat nu echt gezond is en wat zijn fabels?. Er is zoveel tegenstrijdige informatie over voeding te vinden, waarbij je niet meer weet wat nu de waarheid is. Is een glas rode wijn nu wel of niet gezond, is een smoothie wel een goed idee? Mayonaise bestaat uit olie en ei, dat is helemaal niet ongezond. Het advies van Gaby is: eet zoveel mogelijk onbewerkt,  eet vooral veel groente en drink veel water, thee of koffie. Koffie? Ja, gefilterde koffie is ook goed om voldoende vocht binnen te krijgen.

Vervolgens kwam Marc Rosendahl, innovatiemanager bij Vezet, aan het woord. Hij gaf ons een kijkje in de keuken van het bedrijf. Vezet, begonnen als zuurkoolverwerkers, is inmiddels uitgegroeid tot een van de marktleiders in gesneden en verpakte groente. Zij werken nauw samen met Albert Heijn en zijn continue in ontwikkeling. Per jaar komen er zo’n 100 nieuwe producten in de winkel. Wat dit jaar nieuw is zijn de voorgesneden maaltijdpakketten. Mensen willen wel gezond eten, maar het moet niet teveel moeite kosten. Om te blijven innoveren houden ze de consument nauwgezet in de gaten en werken ze met de consument aan het actueel houden van het bedrijf.

Hoe neemt de consument zijn beslissingen en hoe is dat te beïnvloeden? Femke de Boer, student voedingspsychologie aan de universiteit van Utrecht, liet aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe wij denken. Als het om eten gaat vooral snel en impulsief. Hier kunnen supermarkten op inspelen. Femke heeft onderzocht hoe we door een supermarkt lopen en waar ons oog op valt. Door op deze plekken gezonde voedingsmiddelen te plaatsen is het koopgedrag te beïnvloeden.

De masterclass werd afgesloten met een netwerkgedeelte waar studenten van het Clusius de verbinding legden met de bedrijven. Studenten Fooddesign van de opleiding Voeding & Technologie  verzorgden een proeverij met nieuwe, bijzondere en gezonde, maar vooral lekkere hapjes. 

Door: Ingrid Zoon, Clusius College 

Plaats een reactie