21
Jun
Investeren in gezonde voeding en voedselonderwijs

Mike Venekamp, Atlantis Handelshuis:"Door de invoering van regionale producten in de keukens van instellingen en organisaties wordt er minder voedsel verspild. Daarnaast neemt de transportafstand met meer dan 75 % en de CO2 emissie met meer dan 89 % af (deze impactcijfers zijn gebaseerd op de invoering van streekproducten bij het Westfriesgasthuis). Naast de gezondheidsaspecten levert het natuurlijk ook nog eens een economische impuls voor de regio op.

“Met het Westfriesgasthuis hebben we inmiddels een mooie samenwerking zodat zij zoveel mogelijk met regionale producten kunnen werken. Wij proberen nu om kantines en scholen zo ver te krijgen om hetzelfde te doen. Dat is een stuk lastiger omdat scholen de catering vaak niet zelf doen. Het begin is er. Binnenkort gaan we starten we bij het Clusius college. Wij gaan met de leerlingen van Grooteboek een ‘Toer de boer’ doen langs de telers die producten gaan leveren voor de kantine en we zijn met de cateraar van het Clusius in Alkmaar in gesprek om te kijken of het prijstechnisch haalbaar is. Dat is toch een extra schakel en maakt het wat lastiger. Met het Westfriesgasthuis hebben we ook een toer de boer georganiseerd en dat was een groot succes. Je ziet dat facilitair medewerkers er gevoel bij krijgen, ze krijgen een emotionele band en dat werkt. Ook telers vinden het leuk om te zien wat het ziekenhuis met hun producten doet. De ‘toer de boer’ met de leerlingen gaat in de week van 30 juni van start tijdens de week van de duurzaamheid. We gaan met 80 leerlingen op bezoek bij een drietal telers en ze krijgen les over streekproducten. Het is de bedoeling dat leerlingen ambassadeurs worden voor streekproducten. We gaan op bezoek bij Buysman kruiden, bij kwekerij Osdorp die tomaten, aubergines, paprika’s teelt met verslaafden uit de dagbesteding Amsterdam en bij Piet Hoogland, de enige komkommerteler in Noord-Holland. Komkommer wordt veel gebruikt in kantines. De les over streekproducten wordt voorbereid en later ook beschikbaar gesteld aan ander scholen. Er is ook interesse bij andere scholen maar we zijn afhankelijk van individuele leerkrachten. De leerkracht bepaalt of hij /zij er tijd en energie in wil steken. Het is geen beleid, het Clusius is autonoom. Elke vestiging bepaalt zelf of ze mee willen of kunnen doen.

In Grootebroek draait de leraar voeding de kantine met leerlingen, daar gaat het makkelijker. Als er een cateraar tussen zit wordt het wat lastiger. Bovendien hebben ouders en scholen geen geld over voor gezond voedsel. Daarom is het van belang om zowel de ouders als de kinderen mee te nemen in het traject. We spreken de kinderen aan op het hoe en waarom zodat ze het leuk en belangrijk vinden en de boodschap thuis overdragen. Het is toch mooi als een groen opleiding werkt met producten uit de regio. Kinderen van die telers zitten op school en zo steun je de regionale economie en zorgen we er indirect ook voor dat de scholen bestaansrecht houden.

Er wordt (nog) geen prioriteit aan gezonde voeding gegeven. We willen proberen om die transitie in gang te krijgen. We willen graag dat men meer voor voeding over heeft en het belangrijk gevonden wordt om duurzaam geteeld voedsel te produceren. Ouders maken tegenwoordig een keuze tussen gezonde voeding of een mobieltje voor hun kind. We zijn heel erg ver van de basis vandaan geraakt. Dat heeft te maken met de manier waarop we onze kinderen opleiden. Succes wordt gemeten aan materiele dingen. Kinderen kunnen anders opgeleid worden zodat ze beseffen dat het sociale- en het milieuaspect een grote waarde heeft. Die transitie red je niet alleen met marktwerking. Met gezonde voeding kun je enorm besparen op ziektekosten, denk aan de kosten als gevolg van obesitas. Die zijn enorm. Dat wordt niet meegenomen in de overweging om gezonder te gaan eten. Hoe lang kunnen we het zorgstelsel in stand houden als kinderen zo ongezond blijven eten? Die gevolgen zijn misschien wel heftiger dan roken. Daar zouden zorgverzekeraars ook wat van kunnen vinden.

Het zou goed zijn als er voedselonderwijs zou komen voor ieder kind in Nederland! En dan heb ik het niet alleen over voorlichting maar om het leren koken, oogsten en gezond eten op alle scholen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met goede voeding. Via schooltuinen en voedselonderwijs kunnen kinderen leren waar hun voedsel vandaan komt en hoeveel suiker er in bewerkt voedsel en frisdrank zit. Dat is echt schrikbarend. Je ziet ook veel kantines met zalm en tonijn maar makreel of schol is een betere optie. Als scholen weer warme maaltijden gaan serveren scheelt dat ouders een hoop werk en het is hartstikke gezond. Als je samen kookt op school, grotere volumes inkoopt en meer groenten eet kun je ook de voedselverspilling van 40% terugbrengen naar 10 of 20%. Daar sla je een enorme slag mee. Als dat lukt zijn we echt duurzaam bezig”.

Plaats een reactie