21
Jun
Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

“In het Westfriesgasthuis hebben we gastvrijheid hoog in het vaandel staan én willen we graag een bijdrage leveren aan de wereld om ons heen. Vanuit die visie hebben we een nieuw voedingsconcept ontwikkeld: Vers bereid voedsel voor onze patiënten, aangeleverd door telers uit de regio.

Gezond eten voor een sneller herstel

Allereerst is vers en gezond eten voor onze patiënten van groot belang. Het draagt bij aan een sneller herstel na een ziekte en/ of een operatie. Bovendien is het lekkerder, waardoor patiënten meer eten, meer voedingsstoffen binnen krijgen en minder snel ondervoed raken. Maar ook voor de keukenmedewerkers was dit een mooie stap. Onze koks kunnen eindelijk weer doen waarvoor ze opgeleid zijn: koken. En dat doen ze nu weer met passie en overtuiging!

Eten uit de regio

Via de GreenPort NHN zijn wij in contact gekomen met de regionale groothandel Atlantis Handelshuis. Dat is de schakel tussen de telers en het ziekenhuis. Zij zorgen ervoor dat alles voldoet aan HACCP-eisen, en dat groenten en fruit gesneden en geschild binnenkomt, zodat wij het meteen kunnen verwerken. Onze fruitsalades worden ’s ochtends vroeg door de groenteboer vers gesneden. Ons vlees wordt geslacht in Texel, verwerkt in Den Helder en door de groothandel naar het ziekenhuis in Hoorn vervoerd. We kopen dus al ons voedsel zo dicht mogelijk bij het ziekenhuis in. Zo weten wij precies waar ons eten vandaan komt én leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van de regio.

Om onze toeleveranciers een gezicht te geven, zodat ook onze patiënten weten waar hun eten vandaan komt, hebben we van iedereen een korte film gemaakt. Hierin vertellen de telers over hun product en over de historie van hun bedrijf. En omdat al onze patiënten de beschikking hebben over een iPad, kunnen ze daarop deze filmpjes bekijken. Op YouTube zijn ze voor een groter publiek te bekijken.

Kookcursus van Ron Blaauw

Onze koks waren al jarenlang gewend om met institutionele, kant-en-klaar ingekochte maaltijden te werken. Ze moesten dus weer ‘echt’ leren koken. Om dat te realiseren, hebben we sterrenkok en Horinees Ron Blaauw gevraagd om ons te helpen. Samen met onze chefs heeft hij nieuwe menu’s ontwikkeld en bestaande recepten aangepast, zodat we ze in het ziekenhuis konden bereiden. E-nummers gebruiken we niet, wel kruiden en specerijen om onze maaltijden smaakvol te bereiden. Ook voor patiënten die zoutarme maaltijden nodig hebben.

Voor onze medewerkers is dit nieuwe concept ook een inspirerende uitdaging: Het loyaliteitscijfer is in de afgelopen jaren gestegen van een 7,5 naar een 8,5. Onze medewerkers zorgen graag goed voor onze patiënten, en mede door ons nieuwe voedingsconcept kan dat ook!

We willen nu met hulp van de universiteit van Wageningen kijken of we ook wetenschappelijk kunnen aantonen dat goede voeding bijdraagt aan een korter verblijf in het ziekenhuis.

De toekomst

Onze vleeswaren, groenten, kaas en een groot deel van het fruit en de zuivelproducten komen nu uit de regio. Daar gaan we voorlopig mee door. Voor de kosten hoeven we het niet te laten. Deze omschakeling kost ons jaarlijks €30.000 meer, maar op een budget van 191 miljoen is dat te verwaarlozen. Het levert ons veel meer op, ook al is tevredenheid niet direct in geld uit te drukken. We zien bijvoorbeeld dat medewerkers veel meer plezier hebben in hun werk. In eerste instantie waren ze sceptisch, maar nu zijn ze om.

De samenwerking met de telers hebben we versterkt door ze uit te nodigen voor een etentje, om ze te laten zien en proeven hoe hun producten zijn verwerkt in onze maaltijden. Ik vind het ook belangrijk om je als ziekenhuis in de regio te verankeren en niet zonder meer te kiezen voor de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Uitbreiding van het concept

In de toekomst willen we het serviceconcept verder verbeteren door patiënten te laten kiezen op welk moment ze willen eten. We willen ons nog meer toespitsen op specifieke doelgroepen, zoals oncologische patiënten, zodat we hen ook qua voeding het beste kunnen bieden. De servicemedewerkers die het eten rondbrengen, laten we proeven, zodat ze weten wat ze serveren en kunnen terugkoppelen welke gerechten wel of geen aftrek vinden. Zo hebben we een tijd gnocchi op het menu gehad. Dat was leuk bedacht, maar het past niet in onze regio en daarom hebben we het van de kaart gehaald.

Het eten wordt met een ‘meals and wheels’-wagen bij de patiënten aan bed bezorgd. Ze kunnen ter plekke beslissen wat ze willen eten. We serveren veel seizoensgebonden groenten, we kunnen lekker variëren en dat waarderen patiënten enorm. En daar doen we het voor!”

Nils van Mourik, manager facilitair bedrijf en vastgoed van het Westfriesgasthuis in Hoorn

Plaats een reactie