Energie
Greenchain

5 vragen aan Marion Marees, AVIA Marees

In de serie partnerportretten rond Fieldlab Waterstof in Agri spreken we deze keer met Marion Marees over de rol van waterstof binnen hun organisatie, hun deelname aan het project, en de kansen én uitdagingen die zij zien in de toepassing van waterstof in mobiliteit en landbouw.
  1. Kun je in het kort AVIA Marees voorstellen?

AVIA Marees is een Noord-Hollands familiebedrijf met meer dan 100 jaar ervaring in mobiliteit. Sinds 2004 opereren wij onder de internationale AVIA-vlag en zijn we zichtbaar op circa 60 tankstations in Noord-Holland en Friesland. Naast de levering van traditionele brandstoffen en smeermiddelen zetten we stevig in op duurzame mobiliteit.

“In 2022 openden wij het eerste waterstoftankstation in de Kop van Noord-Holland. Daarnaast breiden we ons aanbod van duurzame energieoplossingen voortdurend uit. Zo bieden we met AVIA VOLT slimme laadoplossingen via openbare laadpleinen en bij zakelijke klanten. Onder de naam Ecosave leveren we hernieuwbare brandstoffen, zoals HVO-blends, rechtstreeks vanuit ons eigen depot in Kolhorn. Ook hebben we met WashKing – een innovatief en milieuvriendelijk carwashconcept – inmiddels zes vestigingen in Noord-Holland, met plannen voor verdere uitbreiding.

“Met een sterke focus op innovatie en klantgerichtheid zijn wij een vertrouwde partner in de energietransitie in onze regio.”

  1. Wat was voor AVIA Marees de aanleiding om aan te haken bij Fieldlab Waterstof in Agri?

“De directe aanleiding was een mogelijke samenwerking met Hygro, waarbij wij waterstoftankstations zouden exploiteren én waterstof zouden inkopen en verkopen. Deze waterstof zou onder andere geleverd kunnen worden aan onze waterstofstations en aan zakelijke klanten, met name in de agrarische sector. We zien in dit project een kans om ervaring op te doen en ons netwerk in de sector verder uit te breiden.”

  1. Welke rol zie je op termijn weggelegd voor waterstof in mobiliteit en/of de agrarische sector?

“Dat vind ik lastig te voorspellen. Vier jaar geleden was ik positiever gestemd dan nu. De productiekosten van waterstof blijven hoog, en ook het transport en de opslag – zeker in gasvorm – zijn kostbaar. Waterstoftractoren zijn bovendien nog niet op de markt. Tegelijkertijd gaat de elektrificatie van voertuigen razendsnel, met voortdurend nieuwe ontwikkelingen in batterijtechnologie. Dat zet druk op de positie van waterstof, zeker in mobiliteit.”

  1. Wat is voor jullie de grootste uitdaging?

“De grootste uitdaging is het gebrek aan afnemers van waterstof. Binnen de transportsector is er op dit moment nauwelijks interesse. Daarnaast laat de oplossing die Hygro voor ogen heeft – namelijk betaalbare waterstofstations met hoge drukcilinders – nog op zich wachten. We zagen daar juist een kans om de stap naar grootschaligere toepassing van waterstof te versnellen.”

  1. Wat is tot nu toe jullie grootste succes of vooruitgang binnen dit project?

“Voor ons zit de grootste winst tot nu toe in de kennis die we opdoen en het netwerk dat we opbouwen. We zien ook interessante mogelijkheden ontstaan met alternatieven zoals biomethanol. Daarnaast hopen we waardevolle inzichten te verkrijgen via een enquête die binnenkort wordt uitgezet. Die moet meer duidelijkheid geven over de interesse in hernieuwbare brandstoffen en de energietransitie in bredere zin.”

079 Fieldlab-agri-waterstof NHN wit1024_2

Meer nieuws

Werken en leren

Studenten Vonk geven kleur aan Tuinbouw Ondernemersprijs 2025 

Van een groots podiumdecor en prachtige bloemwerken bij de entree tot pilaren voor de genomineerden, regionale producten werden in het zonnetje gezet tijdens de Tuinbouw Ondernemersprijs.

Droog voorjaar legt druk op zoetwater gebruik
Bodem
Water

Droog voorjaar legt druk op zoetwatergebruik: Noord-Holland Noord werkt aan weerbare landbouw

Het droge voorjaar onderstreept opnieuw hoe kwetsbaar de landbouw in Noord-Holland Noord is bij een tekort aan zoet water. Beregeningsinstallaties draaien op volle toeren, maar structurele oplossingen zijn nodig om...