9
Mrt
Masterclass duurzaamheid in de keten voor jonge bollentelers

De overheid legt het gebruik van gewasbescherming steeds verder aan banden. De retail stelt daarbij specifieke duurzaamheidseisen aan de producten die in het schap komen. De duurzaamheid van een product wordt bepaald door vele factoren. Een volledig biologisch geteelde tulp is weinig duurzaam als de bewaring, verpakking, vervoer vervolgens zwaar vervuilend blijken. Hoe ga je hier als teler mee om?

Op 1 maart jl. organiseerden Greenport NHN samen met het Hollands Agrarisch Jongeren Kontakt (HAJK) een masterclass op de Lentetuin in Breezand:  "Verder kijken dan duurzaam telen" voor zo'n 25 jonge bollentelers. Twee sprekers, Monique Ravenstijn van Jumbo Monique en Henri Potze van Benefits of Nature gingen verder in op duurzaamheid vanuit het perspectief van de retail en in de totale keten van producent tot consument. 

Monique Ravenstijn is eigenaar van meerder Jumbo supermarkten in de regio.  ZIj hield een presentatie over duurzaamheid in de retail en het duurzaamheidsbeleid bij Jumbo in het algemeen. Monique ontwikkelde haar eigen duurzaamheidconcept “Jeelink”. Haar strevenis  voor alle producten die ze verkoopt ‘een verhaal’ te hebben, zodat de klant inzicht krijgt in de manier van produceren. Zij riep de telers op om hun verhaal te komen doen in één van haar filialen. Lees hier meer. 

Benefits of Nature berekent en verbetert de footprint van bedrijven en hun producten in de internationale land- en tuinbouw. Henri Potze liet zien hoe je de duurzaamheid van je product inzichtelijk maakt.  Daarvoor heeft Benefits of Nature een methode ontwikkeld om dit in beeld te brengen. In de sierteelt zijn hier al goede ervaringen mee geboekt.  

Plaats een reactie