Nieuw arbeidsmarktplatform en campagne Beter Uitzicht moet werknemers naar de sector trekken

Beter Uitzicht enthousiasmeert werknemers om de overstap te maken naar de land- en tuinbouw. Het nieuwe arbeidsmarkplatform ging deze week live. Werkgevers kunnen hier gratis vacatures plaatsen.

Beter Uitzicht is een samenwerking tussen tussen LTO Noord en de andere LTO-organisaties en vaktechnische organisaties die actief zijn binnen verschillende sectoren binnen de land- en tuinbouw. Volgens Eric Douma, portefeuillehouder Ondernemerschap en Onderwijs van LTO, speelt dit platform met bijbehorende campagne in op de stijgende behoefte aan personeel zonder groene opleiding. “Werkgevers staan te springen om goed personeel. Door de krappe arbeidsmarkt en de afname van studenten met een groene opleiding, komt het steeds vaker voor dat agrarische werkgevers mensen van buiten onze sector aantrekken om vacatures te vervullen. In praktijk pakt dat vaak positief uit, omdat werknemers met een ander soort kennis en ervaring juist een boost geven aan het bedrijf.”

Gezamenlijk belang

Met Beter Uitzicht willen de LTO-organisaties werkgevers helpen om nieuwe werknemers van buiten de eigen sector aan te trekken. Door het werkgeversimago te verbeteren en door werkgevers de mogelijkheid te geven om (gratis) vacatures te plaatsen. Daarnaast ziet Douma een gezamenlijk belang in het uitdragen van de boodschap dat de agrarische sector werknemers zoekt. “Op dit moment verwijzen partijen als het UWV bijvoorbeeld nauwelijks door naar vacatures in onze sector, omdat zij gewoonweg geen beeld hebben van welke vacatures er zijn. Dat willen we veranderen.’

Campagne

Op het platform vinden bezoekers niet alleen vacatures, maar ook inspiratieverhalen van zij-instromers die de overstap naar de agrarische sector al maakten, een overzicht van de verschillende beroepen en via een keuzehulp worden ze op weggeholpen naar passende functies en vacatures. Ook kunnen ze informatie over de verschillende deelsectoren bekijken. 

Ter ondersteuning van de lancering is een campagne gestart. Via sociale media en met uitingen op reclamemasten roept de campagne op om het platform te bezoeken. Bekijk hieronder één van de filmpjes in de campagne. Een playlist met alle filmpjes vind je hier.

Het platform en de campagne worden gefinancierd vanuit Colland Arbeidsmarkt en LTO Noord. Werkgevers vinden alle informatie op https://beteruitzicht.nl/voor-werkgevers.  

Meer nieuws

Smart Farming
Energie
Bodem
Water

Kreling Chrysanten en CE-Line winnaars van de Tuinbouw Ondernemersprijs en Themaprijs

Kreling Chrysanten en CE-Line zijn gistermiddag uitgeroepen tot winnaar van respectievelijk de Tuinbouw Ondernemersprijs en Themaprijs Futureproof Technologies. Runner-ups Gitzels (Wervershoof) en Boltha (Breezand) werden geroemd om hun innovatieve karakter,...

Smart Farming

Slim boeren met data: Onderzoek moet kansen en knelpunten van datagebruik in agri scherp krijgen

In de agrarische wereld wordt steeds meer data verzameld. Deze data kan een boer ondersteunen bij het nemen van de juiste beslissingen, zodat hij zijn productieproces kan optimaliseren. Welke kansen...