9
Mrt
Duurzaamheid in kaboutervorm door Jumbo-onderneemster

“Zolang jullie op de dam blijven, kom je er niet. Laat je verhaal horen tot de consument aan toe”, zo spoorde Monique Ravenstijn, franchiseonderneemster van twee Jumbo-vestigingen, jonge bollenkwekers onlangs aan op een bijeenkomst van GreenPort Noord-Holland Noord.

Ravenstijns missie van Jumbo Monique is om van een supermarkt een verbindings- en ontmoetingsplek te maken tussen bedrijven die produceren en de consument. “De supermarkt is niet slechts een doorgeefluik van levensmiddelen, maar heeft ook een sociale functie. Het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten, dingen delen en plannen maken.” Ravenstijn sprak onlangs op een bijeenkomst bij de Lentetuin in Breezand waar zo’n 25 jonge bollenkwekers waren. De bijeenkomst " Verder kijken dan duurzaam telen" werd door GreenPort NHN georganiseerd vanuit het EFRO-project EVERGREEN samen met het Hollands Agrarisch Jongeren Kontakt.

Klant moet kunnen kiezen voor duurzaamheid

Om de verbinding te creëren, zette de onderneemster een online platform op: Jeelink. Haar wens is daar voor alle producten die ze verkoopt ‘een verhaal’ te hebben, zodat de klant inzicht krijgt in de manier van produceren. “Neem nou wc-papier, je hebt tweelaags, vierlaags en natte doekjes. Maar de klant die duurzaam wil zijn, weet niet welke hij moet kiezen.”

Kom in mijn winkel vertellen over bollen, kom samen met je broeier


De supermarktonderneemster heeft twee Jumbo-winkels; sinds 2012 een in Zwaagdijk en sinds 2018 in Heerhugowaard. Ze vertelde dat elke Jumbo-vestiging 5 procent van de omzet ‘vreemd’ mag inkopen. Dat wordt dus niet centraal vanuit Veghel geregeld. Die mogelijkheid benut ze volop door tot nu toe vooral lokale producten, zoals groenten, aardbeien of planten met een verhaal, te verkopen. De 'Arjen en Esmeralda van Kok aardbeien' uit Zwaagdijk lopen geweldig. “Ze zijn een merk geworden doordat ze hun verhaal vertellen.” “Maar wij leveren een halffabrikaat”, zo reageerde een jonge bollenkweker. Dat maakt volgens Ravenstijn niet uit; “Kom in mijn winkel staan en leg uit wat je als bollenkweker doet. Kom anders samen met je broeier!”

Compost-dienst

Monique geeft met kleine stapjes invulling aan duurzaamheid. Zo gaat al het organisch afval uit haar winkels in een aangeschafte composteermachine. Klanten in de winkel kunnen dan voor € 1,50 een emmer vullen met compost en daarna die gratis komen blijven vullen. “Dat loopt als een tierelier. Ik kom compost tekort.” Daarnaast staan er in haar winkels tafels waar klanten producten kunnen doneren aan de Voedselbank. Vanwege haar visie en werkwijze is Ravenstijn naar eigen zeggen de enige supermarkt in Nederland die duurzaamheidskorting krijgt van de Rabobank. “Dat scheelt toch 0,2 procent op 1,5 miljoen. Dat is een hoop geld.”

Door: Greenity, Ellis Langen 

Deze bijeenkomst "duurzaamheid in de keten" werd gehouden vanuit het  EFRO-project EVERGREEN.  

Plaats een reactie